Tuesday, March 4, 2014

Welcome Back, Makan-Makan

"Welcome back, makan-makan," dari jauh saya disapa seorang lelaki Vietnam. 

Saya hairan lalu berkata, "Makan-makan?"

Lelaki itu hanya ketawa. Beliau adalah seorang mekanik dan juga pemilik sebuah syarikat sewa kereta.

Setiap kali saya hadir di kedainya, itulah sapaan yang diterima. 

Ya, beliau menggelar saya 'Makan-Makan' hanya kerana saya orang Malaysia.

Mengapa digelar begitu? Entahlah... 

Hendak dimarah, saya fikir ia hanya gurauan. Jadi saya tidak ambil pusing. 

Jadi pada entri kali ini, saya ingin berkongsi tentang tempat 'makan-makan' halal di Perth. 

Terdapat banyak restoren halal dan saya sempat berkunjung ke beberapa tempat.

1.    Ispa Kebabs
110 William Street
Perth Western Australia 6000
Telefon : 08 9379 0022

Kedai ini dibuka dari jam 9 pagi - 9 malam. Terdapat beberapa cawangan lagi iaitu di Harbour Town, Wellington Street dan beberapa pusat membeli-belah di luar bandar.

Kebab yang dijual boleh tahan juga rasanya.




2.    Indonesia Indah
118-120 Barrack Street
Perth WA 6000, Australia
Telefon:+61 8 9221 3970

Kedai ini dibuka dari jam 11 pagi - 9 malam. Makanan yang disediakan adalah nasi campur dan lauk-pauk masakan Indonesia.

Hanya berkunjung sekali sahaja ke sini. Makanan yang dijual seakan tidak kena dengan selera saya. Tetapi lain orang lain seleranya. Mungkin anda menyukainya.



3.    Insan’s Cafe
113 Murray Street
Perth WA 6000, Australia
Telefon:+61 8 9221 0588

Ia dibuka dari jam 11.30 pagi – 9 malam. Pelbagai menu disediakan.

Cuma ada beberapa hidangan yang sudah tidak dijual masih terdapat di menu kaca, menyukarkan pengunjung untuk memilih.












4.    Levant Lebanese Restaurant
139 Barrack Street
Perth WA 6000, Australia
Telefon:+61 8 9325 3496

Ia dibuka dari jam 9 pagi – 9 malam.

Saya tidak pernah membeli makanan disini tetapi kedai ini telah beroperasi selama lebih 15 tahun. Ada yang mengatakan, jika mahu rasa makanan arab di Perth, inilah kedainya.




5.    San Churro Chocolateria
1 Rokeby Road
Subiaco
Telefon: +61 8 9388 2288

Ia dibuka dari jam 9 pagi – 9 malam.

Jika anda inginkan kelainan, sudi-sudikan ke San Churro Chocolateria bagi menikmati hidangan yang kaya dengan rasa coklat.

Segala yang dijual memang sedap belaka. Saya, suami dan rakan-rakan hampir tidak mahu pulang kerana sangat leka menikmati kesedapan coklat yang dijual disini.

















6.    Tina’s Kitchen
6/16 Mends Street
South Perth 6151
Telefon: 04 3093 8300

Ia dibuka dari jam 5 petang – 9 malam. Ditutup pada hari Ahad.

Restoren ini milik Puan Kartinah yang berasal dari Singapura. Terletak berhampiran jeti Mends Street, South Perth. Lokasinya agak terlindung sedikit.

Ramai pelajar Universiti Western Australia dari Malaysia pernah bekerja secara sambilan disini.

Hampir setiap minggu saya akan ke sini untuk menikmati Mee Hong Kong kegemaran saya. Suami juga gemar dengan juadah makanan yang disediakan.






















7.    Roj’s Kebab
16, Mends Street
South Perth, 6151
Telefon: 08 9368 2668

Dibuka dari jam 11.00 pagi – 11 malam.

Lokasi kedai ini lebih strategik dari kedai Tina’s Kitchen. Maka sudah tentu ramai orang yang berkunjung ke kedai ini.

Makanan yang dijual adalah dalam kuantiti yang banyak. Satu hidangan “Seafood Basket” boleh dinikmati dua orang.





8.    Mak'Indos Cafe
Shop 3, Centro Victoria Park (Shopping Centre)
Duncan St side, Victoria Park WA 6100
Telefon: (08) 9470 5656

Dibuka dari jam 11 pagi – 8 malam

Terletak agak jauh dari bandar. Walau bagaimana pun hidangan yang disediakan agak sedap.








9.    Malaysia Dining Delights
111 Manning Road
Bentley, WA 6102
Telefon: 04 2452 2486


Dibuka dari jam 11 pagi – 10.30 malam

Restoren ini amat popular dikalangan pelajar Universiti Curtin. Ia terletak tidak jauh dari kampus.

Masakannya memang sangat sedap. Lebih baik buat tempahan awal kerana tempat duduk sangat terhad.






Tips :

1.    Kebanyakkan restoren halal yang menyediakan makanan Malaysia terletak agak jauh sedikit dari bandar.

2.    Waktu operasi kebanyakkan restoren ini bermula jam 11 pagi – 3 petang. Kemudian ia ditutup sebentar sebelum dibuka semula jam 5 petang – 10.30 malam.

3.    Kebanyakkan makanan dihidangkan dalam kuantiti yang besar. Satu hidangan boleh dikongsi dua orang. Melainkan jika anda mempunyai selera yang besar.

4.    Dikebanyakkan kedai, cili sos disini tidak sama seperti yang terdapat di Malaysia. Ada yang terlampau pedas dan ada juga yang masam.


5.    Boleh lawati laman sesawang aussiemuslim.net bagi mendapatkan info tentang restoren dan kedai runcit halal.

No comments:

Post a Comment