Monday, March 3, 2014

Loceng Gergasi di Menara

Perancangan pada hari ini adalah melawat Masjid Perth, Muzium Western Australia dan The Bell Tower.

Khabarnya di The Bell Tower ada loceng gergasi.

Menurut suami lebih baik ke Masjid Perth dahulu kerana ia agak jauh sedikit. Jadi saya turutkan saja.

Seperti biasa kami menaiki bas dan turun di Barrack Street. Kemudian berjalan kaki menyusuri William Street yang agak berbukit.

            Disitulah terletaknya masjid tersebut.

Bukan tiada bas yang pergi ke situ tetapi kami agak selesa berjalan kaki sahaja.

            Agak penat juga mendaki jalan yang berbukit ini. Saya mengambil keputusan untuk masuki salah satu kedai runcit di situ. Kedai yang berpapan tanda “Dragon 88” ini ada menjual buah durian!

Malangnya durian yang dijual hanya layak dibuat tempoyak sahaja. Mungkin telah lama berada disitu.

Teringat pula ketika masuk ke pasaraya berdekatan dengan rumah. Saya terlihat buah rambutan yang dijual telah diceraikan dari tangkainya.

Agak hairan juga mengapa ia diceraikan. Bukankah elok jika ia dijual seikat demi seikat seperti di Malaysia?

Apabila saya melihat harganya, hampir saja mahu pengsan. 

Sebiji buah rambutan berharga 99sen duit Australia atau lebih kurang RM3.00!

Baru saya faham mengapa ia tidak dijual secara ikat. Patutlah warna buah rambutan yang dijual telah bertukar menjadi warna lebam. Tiada siapa yang membelinya.

Mahal sangat!

Tidak lama kemudian dari jauh kami dapat melihat tiang menara masjid. Pintunya berwarna hijau.

Kredit foto google image



            Ketika itu azan baru saja berkumandang. Kami terlihat ramai lelaki berbangsa arab berlari-lari masuk ke masjid. Kebanyakkan mereka bertali leher dan berbaju kot.

Saya berpisah dengan suami bagi mencari ruang solat wanita. Rupanya ia sedang dalam proses baik pulih.

Seorang lelaki berjambang menggamit saya. Namun dia tidak pula bersuara.

Hanya menunjukkan arah pintu yang terdapat di bahagian masjid ke ruang solat lelaki. Mungkin beliau cuba memberitahu saya boleh masuk ke pintu itu untuk bersolat.

Saya mengangguk faham dan mengucapkan terima kasih.

Apabila saya buka pintu itu, seorang muslimah berbangsa arab ada disitu. Ruang solatnya hanya muat untuk dua orang sahaja. Ia di kepung dengan tirai mudah alih bagi tidak dilihat oleh kaum lelaki.

Wanita arab itu tersenyum lalu memberi ruang kepada saya untuk bersolat. Saya terus menunaikan solat seringkas mungkin.

Keluar sahaja dari ruang solat, suami sudah menunggu diluar. Masih ramai lagi orang lelaki arab berbaju kot dan bertali leher baru tiba untuk menunaikan solat.

Dalam hati saya berkata-kata, ‘Dari mana datangnya mereka ini?’

Menurut suami, masjid ini dikenali dengan masjid milik orang Bosnia. Terdapat beberapa masjid lain seperti Masjid Rivervale, Mirrabooka dan Cannington.

Jangan hairan jika sambutan hari raya disini kadang-kadang tidak sama kerana mereka mengikut mazhab di negara masing-masing.

Usai solat di masjid Perth, kami menyusuri kembali jalan yang berbukit tadi menuju ke Muzium Western Australia.

Kami melintasi kawasan yang dikenali sebagai Northbridge.

Saya agak hairan kawasan di sekitar Northbridge seakan-akan tidak bermaya walaupun berdekatan dengan pusat bandar.  

Tidak banyak aktiviti dijalankan selain dari aktiviti membeli barangan makanan dan rempah ratus di kedai-kedai oriental itu. Kebanyakan restoran juga tidak dibuka.

Kredit foto google image


Kredit foto google image


Kredit foto google image
“Mengapa tempat ini seolah-olah kawasan mati?” tanya saya pada suami.

Suami menjawab, “Datanglah di waktu malam. Apa yang dilihat, pasti akan memeranjatkan kamu.”

Saya bertanya lagi, “Mengapa pula?”

Suami menerangkan, “Setiap bangunan yang kita lalui tadi ada diantaranya pusat-pusat pelacuran. Restoren ditutup pada sebelah siang tetapi dibuka pada sebelah malam sehingga lewat pagi.”

Saya termangu seketika.

Suami memeluk bahu saya, “Usah risau. Pada waktu siang tempat ini selamat. Jika ada rakan-rakan dari Malaysia yang mahu datang berkunjung ke Perth, nasihatkan mereka agar tidak menyewa bilik hotel atau apartmen disini. Tempat ini tidak selamat di waktu malam.”

Nasihat suami akan saya ingat sampai bila-bila.

Ketika menuju ke Muzium Western Australia, kami melalui hadapan sebuah perpustakaan. 





Ada skrin besar diluar perpustakaan.




Namun disebabkan hari mendung, kami terus melangkah menuju ke muzium yang terletak lebih kurang 400 meter dari perpustakaan itu.
Laluan menuju ke muzium

Mungkin lain kali saya akan singgah di perpustakaan itu.

Bangunan Muzium Western Australia setinggi tiga tingkat terletak di James Street. Tiada bayaran dikenakan untuk melawat mana-mana bahagian tetapi digalakkan menderma seberapa ikhlas yang boleh.


Add caption
Kami menuju ke tingkat satu dibahagian “Mammal, Bird and Butterfly Gallery.” 

Banyak replika-replika binatang zaman dahulu terdapat disini. Ada yang dipamerkan didalam kaca dan ada juga dibiarkan begitu saja.


















































Bahagian bawah sekali adalah tempat yang dikenali dengan nama 'Discovery Centre.'

Terdapat banyak bahan pameran disini yang menarik minat saya. Botol-botol pelbagai bentuk, binatang yang telah diawet, tengkorak kepala ikan paus pembunuh dan pelbagai barangan lain.

















































       
                   Ada juga sudut bacaan yang santai. Kanak-kanak pula boleh bermain “jigsaw puzzle” gergasi yang diletakkan diatas lantai. Atau boleh mewarna bahan-bahan yang memang telah disediakan oleh pihak muzium.












Tidak jauh dari situ terdapat sebuah kotak kaca berisi “Coconut Crab” diletakkan diatas kaunter. Saya begitu teruja melihatnya.





Kaki melangkah masuk ke satu bahagian yang penuh dengan akuarium tanpa mengendahkan papan tanda informasi yang tergantung di dinding.

Saya mendekati akuarium tersebut sambil membetulkan kacamata. 

Tidak pasti apa yang ada didalam akuarium tersebut sehinggalah ada sesuatu yang bergerak didalam kotak kaca itu.

Saya menjerit ketakutan sehinggakan pegawai yang bertugas di kaunter berlari datang. 

Setelah suami memberi penerangan kepada pegawai tersebut, beliau tersenyum panjang.

Terdapat pelbagai species katak didalam setiap kotak kaca itu. Saya rasa seperti mahu pengsan!










Sebagai seorang yang geli kepada makhluk amfibia itu, saya seakan fobia apabila melihatnya.

Terus saja mengajak suami keluar dari situ.

Mana tidaknya, rombongan pelajar sekolah yang berada disitu  ketawa melihat saya.

Suami mengajak ke tingkat dua tetapi saya mengambil keputusan keluar dari muzium. Saya lupakan niat untuk ke bahagian dinosaur.









Destinasi terakhir adalah ‘The Bell Tower’ bagi melihat loceng gergasi.

Kami berjalan kaki menyusuri Barrack Street. Hampir 20 minit juga kami berjalan barulah nampak kelibat replika kapal di tengah kota berhampiran dengan jeti.


Replika kapal itulah yang digelar The Bell Tower dimana didalamnya terdapat loceng gergasi.




Bak kata orang, jika London terkenal dengan Big Ben, Perth pula terkenal dengan Big Bell.
Berketinggian enam tingkat, tidak termasuk bahagian foyer yang menjadi kedai cenderahati.



Tiket masuk ke sini  adalah $13.00 bagi seorang dewasa, kanak-kanak dari umur lima  hingga 14 tahun pula dikenakan $8.00. Pas keluarga pula $30.00 untuk dua orang dewasa dan kanak-kanak berusia 14 tahun ke bawah.

Malangnya kami tidak jadi masuk ke dalam bangunan tersebut kerana secara tiba-tiba suami sudah pening-pening lalat ketika bunyi loceng kuat kedengaran.

Terbantut niat ingin melihat loceng gergasi!


Tips:

1.    Kedai oriental di Northbridge milik orang cina ini menjual banyak barangan dari Malaysia. Cuma mereka tidak mengasingkan barangan yang halal dan tidak halal. Maka hati-hati apabila membeli belah disini.

2.    Masjid Perth terletak agak jauh sedikit dari bandar. Jika berjalan kaki perlu mendaki bukit sedikit. Jika menaiki bas perlu tahu jadual perjalanan bas.

3.    Di Perth terdapat tempat solat disediakan iaitu di Citiplace Community Center di stesen keretapi Perth. Walau bagaimana pun ia dibuka hanya bagi solat Zuhur.

4.    Muzium Western Australia dibuka setiap hari dari jam 9.30 pagi – 5.00 petang. Hanya ditutup pada Hari Natal, Boxing Day, 31 Disember dan pada 1 Januari.

5.    Pemandangan The Bell Tower lebih menarik di waktu malam.





No comments:

Post a Comment