Tuesday, March 4, 2014

Mengintai Puteri Bersiram di Tasik Monger

Hari ini saya mahu mencari Puteri Angsa Hitam. 

Tika meminta izin dari suami, beliau bertanya, "Tahu tempatnya di mana?"

Saya menjawab, “Oh, saya sudah rujuk diinternet.”

Suami bertanya lagi, "Boleh percayakah panduan diinternet itu?"

Dengan yakin saya berkata, "Sudah tentu."

Suami mengangguk lantas memberi keizinan bagi saya ke sana seorang diri.

Cuma pesannya, “Hati-hati apabila bertemu dengan puteri angsa hitam. Nanti dikejarnya kamu lagi seperti tempoh hari. Tambahan pula kamu mahu mengintainya bersiram.”

Suami memang suka mengusik. Elok-elok saya sudah lupakan peristiwa tersebut, kini ia menggamit dibenak fikiran.

Namun saya tekad bagi melihat juga tempat puteri angsa hitam bersiram.

Di stesen keretapi Perth, saya mengambil tren laluan ke Fremantle. Apabila tiba di stesen West Leederville, saya pun keluar dari tren.

Jika mengikut rujukan saya diinternet, peta laluannya begitu senang sekali. Tetapi apabila tiba disini saya seolah-olah telah sesat. Laluan yang mana patut saya ikut? Ke kiri atau ke kanan?

Saya memberanikan diri untuk bertanya dengan seorang wanita yang sedang keluar dari sebuah kedai.

Menurutnya, jika mahu ke Tasik Monger saya hanya perlu mengikut jalan berbukit dihadapan sehingga ke hujungnya.

Maka saya mengorak langkah mendaki jalan berbukit tersebut. Peta laluan yang saya dapat dari internet terus saya simpan dalam beg.

Hampir setengah jam saya berjalan mendaki bukit, namun kelibat tasik belum lagi saya temui. Adakah saya telah sesat lagi?

Saya bertanya lagi kepada seorang wanita yang sedang menunggu seseorang didalam sebuah kereta yang diparkir di tepi jalan.

Menurut wanita tersebut, tasik itu masih jauh dihadapan. Ada dua anak bukit lagi yang perlu saya daki.

Saya hampir berputus asa kerana mendaki jalan yang berbukit-bukit itu amat meletihkan. Namun alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Saya gagahkan diri untuk meneruskan pendakian. Dalam hati mula menyesal kerana tidak membeli sebarang minuman. Tekak mula terasa kering.

Akhirnya dari atas bukit saya boleh nampak tasik yang berwarna kebiru-biruan. Tika itu hilang segala penat lelah mendaki dan menuruni anak-anak bukit.

Terdapat berpuluh-puluh ekor angsa hitam, itik coot dan beberapa spesis itik lain lagi berada di tepi tasik.

Saya tidak berani untuk berada terlalu hampir dengan binatang yang tinggal di tasik ini. Saya hanya merakamkan foto dari jauh.

Saya berjalan mengelilingi tasik ini. Agak menakutkan juga apabila berada dilaluan kiri kanan yang ditumbuhi dengan pokok-pokok yang tinggi.

Untuk berpatah balik agak sukar kerana sudah jauh saya berjalan. Saya sangat keletihan. Tekak semakin perit.

Terdapat beberapa papan tanda yang telah di conteng-conteng oleh mereka yang tidak bertanggung jawab. Jelas sekali kawasan ini tidak dititik beratkan oleh pihak berkuasa sebagai satu kawasan tarikan pelancong.

Saya terus melangkah sehingga saya tidak tahu dimana saya berada. Saya terus berjalan mundar-mandir. Sekejap saya ke kiri dan kemudian saya ke kanan. Akhirnya saya berpatah balik ke arah kiri.

Saya sudah hilang arah. Hendak bertanya namun tiada sesiapa pula yang berada disitu. Akhirnya saya terpandang papan tanda yang menunjukkan arah ke Scarborough.

Scarborough! 

Satu tempat yang agak jauh dari bandar. Bagaimana saya boleh tiba di situ. Saya terus mencari tempat perhentian bas.

Akhirnya bas tiba lalu saya tanyakan kepada pemandu adakah bas ini pergi ke bandar? Pemandu itu tersenyum lalu bertanya adakah saya telah tersesat?

Saya mengangguk. Beliau berkata saya menunggu di perhentian yang salah. Saya perlu menunggu bas di jalan sebelah.

Akhirnya bas yang saya nanti-nantikan telah tiba. Hampir 15 minit berada didalam bas saya tiba di perhentian Wellington.

Kemudian saya menanti bas yang akan membawa saya ke rumah.

Apabila tiba di rumah, saya sudah hampir pengsan. Suami agak hairan lalu bertanya adakah saya sakit?

Saya menceritakan perjalanan saya mencari sang puteri angsa hitam. Suami ketawa berdekah-dekah.

Katanya stesen tren yang paling dekat untuk ke Tasik Monger adalah Leederville bukan West Leederville.

Patutlah saya sesat!

Yang mana satu puterinya? Ada beratus-ratus ekor disini.










Mungkah yang ini?

Atau yang ini?











































Tips:

1.    Untuk ke Tasik Monger lebih mudah jika menaiki kereta. Jika menaiki tren perlu berjalan kaki yang agak jauh.

2.    Tiada sebarang kedai di tasik ini. Bawalah makanan dari rumah jika ingin berkelah disini.

3.   Kebanyakkan angsa hitam ini berada di kawasan selatan tasik iaitu di daerah West Leederville. Jika berada di Scarborough, perlu berjalan sangat jauh untuk melihat angsa hitam.

4.    Tasik Monger sememangnya menjadi tempat angsa hitam membiak. Terdapat beratus-ratus angsa hitam disini.




No comments:

Post a Comment